(en francais plus bas)
The Indigenous Peoples Solidarity Movement (IPSM) is a collective whose primary goal is to ally ourselves with indigenous peoples in the active fight for mutual self-determination. We employ a diversity of initiatives and tactics, ranging from popular education to mobilisation to direct action.
IPSM operates out of an anti-authoritarian and anti-oppression framework. We see the centuries-old structures of capitalism, imperialism, colonialism, patriarchy and racism as mutually reinforcing.
It is these structures that are responsible for the marginalisation, displacement, exploitation, subjugation and genocide of people worldwide.
IPSM stands in solidarity with Native peoples asserting their dignity, livelihood and lives by forging an alternative to the present hegemonic
world order. We strive to create spaces where a truly free, democratic and accountable society - based on the values of mutual aid and respect for autonomy - may emerge.
IPSM recognises that the forces of colonialism and imperialism, under the capitalist banners of "globalisation" and "war on terror", continue to wreak havoc worldwide. Aboriginal people have been, and continue to be, overtly exploited on this continent since the arrival of the first European colonial-settlers centuries ago. To this day, Fortress America remains comfortably intact as a colonial state. We view our solidarity as logical, natural and necessary, given our position within the "belly of the beast". In concretely targeting the roots of injustice here, we oppose injustice everywhere.
The process of decolonisation in a settler-state like Canada can only be achieved through an active and collaborative effort. It involves a cessation of interventionist policies by the Canadian state and
self-interested corporations. Simultaneously, it calls for a radical deconstruction and reconfiguration of relationships between Natives and non-Natives, taking into account the politics of displacement and realities of migration. Decolonisation involves the nurturing of a
culture that challenges the manner in which all our relationships are affected, and infected, by the colonial mindset. The state has long defined the relationship between Native and non-Native peoples, characterized foremost by oppression. It is time to cut the state out of this relationship, and to replace it with one which is mutually negotiated and premised on a core respect for autonomy and
self-determination.
Le Mouvement de Solidariti avec les Peuples Autochtones (IPSM) est un collectif dont le but premier est de s'allier avec les peuples autochtones dans la lutte active pour une auto-ditermination mutuelle. Nous faisons usage de plusieurs initiatives et de tactiques, tels l'iducation populaire, ` la mobilisation, ` l'action directe.
IPSM travaille dans un cadre anti-autoritaire et anti-oppression. Nous constatons que les structures archaoques du capitalisme, de l'impirialisme, du colonialisme, du patriarche et du racisme se renforcent mutuellement. Ce sont ces structures qui sont les causes de la marginalisation, du diplacement, de l'exploitation, de la subjugation et du ginocide des personnes ` travers le monde.
IPSM est solidaire avec les peuples autochtones qui veulent affirmer leur digniti, leur mode de vie et de subsistance en criant une alternative ` l'ordre higimonique actuel mondial. Nous luttons pour la criation d'espaces oy une sociiti libre, dimocratique et responsable - basie sur les valeurs de l'aide mutuelle et du respect de l'autonomie - puisse imerger.
IPSM reconnant que les forces du colonialisme et de l'impirialisme, sous les bannihres "globalisation" et "War On Terror", continuent leur divastation mondiale. Les peuples aborighnes ont iti, et continuent ` jtre, ouvertement exploitis sur ce
continent, et ce depuis l'arrivie des premiers colons europiens il y a des centaines d'annies. A ce jour, la Forteresse Amirique demeure confortablement intacte en tant qu'itat colonial. Nous visionnons notre solidariti comme logique, naturelle et
nicessaire, au vu de notre position "dans l'antre mjme du dragon". En visant concrhtement les sources de l'injustice ici, nous nous opposons ` l'injustice partout.
Le processus de dicolonisation dans un itat-colon tel le Canada ne peut jtre accompli qu'au travers un effort actif et collaborateur. Ceci implique une cessation des politiques interventionnistes de l'itat canadien et des corporations auto-intiressies. Simultaniment, ceci appelle ` une diconstruction radicale et ` une reconfiguration des relations entre autochtones et non-autochtones, en tenant compte
des politiques de diplacement et des rialitis de la migration. La dicolonisation implique l'entretien d'une culture qui conteste la manihre dont toutes nos relations sont affecties, et infecties, par l'esprit colonial.
L'Itat a depuis trop longtemps difini la relation entre autochtones et non-autochtones, caractirisie en premier par l'oppression. Il est l'heure de faire
une coupure avec l'Itat, et de remplacer cette relation avec une nouvelle - une qui serait mutuellement nigociie et basie sur le respect premier de l'autonomie et de l'auto-ditermination.
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